سید حمزه کاظمی چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۵

ورزشکاران به ظاهر ورزشی خود، به خصوص لباس ورزشی اهمیت زیادی می دهند، اما شاید به ۳ فاکتور مهم در انتخاب لباس ورزشی، یعنی جنس، راحتی و اندازه آن کمتر توجه شود.

اهمیت به این ۳ فاکتور در انتخاب لباس ورزشی به این دلیل است که آنچه که شما به عنوان لباس برای ورزش می پوشید بر نتیجه ورزش شما تأثیر گذار است.

در این مطلب شما را با بهترین جنس لباس ورزشی و همچنین استفاده از لباس ورزشی برای فصول مختلف سال را توضیح می دهیم.

 

نوع الیاف لباس ورزشی

برخی از پارچه های که برای لباس ورزشی طراحی شده اند، در طول تمرین عرق را از بدن شما دور می کنند و برخی دیگر نیز عرق را جذب می کنند. لباس های که عرق را از بدن شما دور می کنند، معمولا" از جنس پارچه های مصنوعی بوده که توانایی عبور هوا از خود را دارند و به بخار شدن سریع عرق از لباس کمک می کنند و بدن را خنک نگه می دارند.

این نوع لباس های ورزشی از موادی شامل پولی پروپیلین یا پارچه هایی مانند کوول مکس و ساپ لکس بوده که می توان گفت بهترین انتخاب برای فعالیت های ورزشی هستند که در آن بدن زیاد عرق می کند، زیرا باعث می شوند لباس خیس عرق نشود، تا احساس ناخوشایند خیسی باعث آزار شما در ورزش نشود.

لباس های ورزشی که از جنس کتان هستند، عرق بدن را به خود جذب می کنند، یعنی آن را از بدن دور نمی کنند و یا به بخار سریع عرق کمکی نمی کنند و همین باعث می شود لباس ورزشی که از جنس کتان تهیه شده است احساس سنگینی و خیسی را در هنگام تمرین به شما بدهد. لباس ورزشی که از جنس کتان تهیه شده است بیشتر برای ورزش های سبک مانند پیاده روی مناسب است و برای ورزشی شدید مانند تمرینات هوازی مناسب نیست.

از لباس ورزشی که خاصیت تنفس و عبور هوا را ندارد، استفاده نکنید. لباس هایی که از مواد پلاستیکی تهیه شده اند نیز مناسب نیستند، چون از بخار شدن عرق و خنک کردن بدن جلوگیری می کنند و باعث می شود دمای بدن در طول تمرین بالا نگه داشته شود.

 

لباس ورزشی مناسب با سایز خود را انتخاب کنید

برای اطمینان از اینکه آیا لباس ورزشی که انتخاب می کنید، مناسب نوع فعالیت ورزشی و اندازه شما است به این نکات توجه کنید: لباس ورزشی باید راحت و شل باشد، اما اگر اهل دویدن هستید و یا دوچرخه سواری می کنید از پوشیدن شلوارهای گشاد و شل خودداری کنید، چون ممکن است هنگام پدال زدن یا دویدن برایتان دردسر ساز شود! برای ورزش های مانند یوگا یا پیلاتساز لباس ورزشی که قابلیت کشسانی بالایی دارد و همچنین توانایی تبخیر عرق بدن را دارد، استفاده کنید. این نکته را به یاد داشته باشید از لباس ورزشی که فعالیت ورزشی را محدود می کند، استفاده نکنید.

زیبای و جذابیت لباس ورزشی تنها معیار شما نباشد. بلکه باید به استاندارد بودن لباس توجه کنید و در حین ورزش احساس خوبی داشته باشید.

 

لباس ورزشی مناسب با فصل

اگر در فضای باشگاه یا بیرون از منزل ورزش می کنید یا اهل ورزش های فصلی هستید، باید با تغییر فصل، لباس ورزشی شما نیز تغییر کنید. نکات زیر را در هنگام انتخاب لباس ورزشی برای ورزش در بیرون از منزل را رعایت کنید.

آب و هوای گرم: در طول ماه های گرم تابستان از لباس هایی استفاده کنید که اجازه تنفس به پوست و تبخیر عرق از بدن را می دهد. لباس های راحت و خنکی که اجازه حرکت آزادانه به شما را می دهد، بهترین انتخاب است.

آب و هوای سرد: وقتی هوای بیرون سرد باشد، بدون شک باید لباس گرم بپوشید. اما باید بدانید که وقتی ورزش می کنید دمای بدن بالا می رود. چند لایه لباس بپوشید که در صورت نیاز بتوانید آن ها را از تن بیرون آورید. لباسی که خاصیت عرق گیری را دارد در داخلی ترین لایه بپوشید و در دومین لایه یک لایه ای که خاصیت عایق را دارد، بپوشید. همیشه سر، گوش و دست ها را برای جلوگیری از سرما زدگی بپوشانید.

آب و هوای مرطوب یا بادهیچ چیزی نمی تواند به اندازه خیس شدن زیر باران و یا باد شدید در هنگام ورزش مشکل ساز باشد! اگر در چنین هوای ورزش می کنید، در لایه ی بیرونی لباس را بپوشید که شما را از این مشکلات دور نگه دارد.

 

بهداشت لباس ورزشی

لباس های ورزشی مدام با عرق تن و زمین سالن های ورزشی در تماس هستند و همین باعث آلودگی لباس و به خطر افتادن سلامت پوست بدن شما می شود. بنابراین اگر از تمرین برگشته اید، حوصله شستن لباس هایتان را ندارید و قرار است بیشتر از ۲ ساعت تا شستن لباس های ورزشی وقفه بیفتد، آن ها را از ساک خارج و به چوب لباسی حمام آویزان کنید. این کار از تجمع آلودگی های باکتریایی و قارچی در لباس ورزشی، بو گرفتن آن و ایجاد حساسیت پوستی در بدن پیشگیری می کند. لباس ورزشی آلوده را به هیچ وجه داخل کمد لباس ها نگذارید، روی تختخواب نیندازید و کنار لباس های دیگر روی چوب لباسی آویزان نکنید. در غیر این صورت باعث انتقال بو و آلودگی ها به سایر لباس هایتان می شوید.

 

نکته پایانی

به یاد داشته باشید، اگر در باشگاه تمرین می کنید، اهمیتی ندارد دمای هوا چقدر است، چون شما تمرین می کنید، دمای بدن بالا می رود و عرق می کنید. پس از لباسی استفاده کنید که قابلیت دور کردن عرق از بدن را داشته باشد و اگر در هوای آزاد ورزش می کنید حتما" به آب و هوا توجه کنید و لباس مناسب آن را بپوشید. خانم ها از سوتینی استفاده کنند که حمایت و انعطاف لازم را داشته باشد و آقایان نیز در ورزش های رقابتی از لباس زیری استفاده کنند که محافظت لازم را برای آن ها ایجاد کند.



شارژ سریع موبایل